WINKELGEBIED AMERSFOORT
ontwerpstudie
situatie
De locatie bevindt zich in het gedeelte van de stad dat bekend staat als de Kop van Isselt. Het gebied ligt tussen de Amsterdamseweg, de Industrieweg en de Nijverheidsweg Noord, dat letterlijk wordt doorsneden door de Geldersestraat. De locatie is niet ver verwijderd van het stadscentrum van Amersfoort en ligt met de lange zijde aan de Amsterdamseweg.
Er is gekozen voor een ordening van afzonderlijke volumes aan de Amsterdamseweg waarbij letterlijk zicht wordt gegeven in de verschillende functies en programmaonderdelen die kenmerkend zijn voor de winkelbranche. De automobilist wordt als potentiële consument vanaf de doorgaande weg op de hoogte gebracht van de commerciële activiteiten in het achterliggende gebied. Het gebied wordt om deze reden dwars op de Amsterdamseweg verkaveld. De gelijkwaardigheid van afzonderlijke winkelformules blijft hierbij zo groot mogelijk.

ontwerpstudie
opdrachtgever: | Dura Vermeer Bouw Hengelo; Van Hoogevest Ontwikkeling |
ontwerp: | Gert Jan Knevel |
projectteam: | Joris Jansen, Remco van Dijk, Willem Jan de Hek, Lard joordens |
locatie: | Amsterdamseweg, Amersfoort |
kavelgrootte: | 11.650 m² |
vloeroppervlak: | 25.250 m² |
ontwerp: | september 2004 |
situatie
De locatie bevindt zich in het gedeelte van de stad dat bekend staat als de Kop van Isselt. Het gebied ligt tussen de Amsterdamseweg, de Industrieweg en de Nijverheidsweg Noord, dat letterlijk wordt doorsneden door de Geldersestraat. De locatie is niet ver verwijderd van het stadscentrum van Amersfoort en ligt met de lange zijde aan de Amsterdamseweg.



opdracht
In opdracht van Dura Vermeer Bouw Hengelo heeft Knevel Architecten een ontwerpstudie verricht naar mogelijke ontwikkeling van een winkelgebied met perifere detailhandel in Amersfoort.

ontwerp
Het ontwerp geeft een logistieke, morfologische en architectonische oplossing voor het invoegen van ongeveer 19.000 m2 perifere detailhandel met bijbehorend aantal parkeerplaatsen in het bestaande stedelijk weefsel. In het plan wordt gebruik gemaakt van stapeling van gelijksoortige functies.

Het stedenbouwkundig ontwerp is zodanig opgezet dat het de klant als voetganger binnen een aangename omgeving langer vast kan houden, niet alleen in de omsloten ruimte tussen twee winkelstroken maar ook in de overgang van de ene winkelstraat naar de andere. De beweging langs de Amsterdamsweg wordt op grotere schaal begeleid door de bovenbouwen van de bouwblokken in zijn geheel -binnen omhulling van wanden, vloeren en plafonds- te gebruiken voor commerciële uitingen naar de omgeving toe.