SPORTPLAZA ROTTERDAM
prijsvraag
locatie
Het bedrijventerrein Stadionweg ligt in relatie tot het omliggende infrastructurele netwerk op een praktische plek. Snelwegen, spoor en water liggen op korte afstand van de locatie.
De routing binnen het gebouw is gebaseerd op het model van binnenkomen, stijgen en kijken. Het ruimtelijke systeem is er op gericht de klant op een soepele manier verticaal door het gebouw te laten bewegen, waardoor zowel de dakverdieping als de hoofdentree op een vanzelfsprekende manier worden bereikt.
prijsvraag
opdrachtgever: | Vervat Vastgoed bv, Rotterdam |
ontwerp: | Gert Jan Knevel, Benjamin Robichon |
projectteam: | Stan Korthagen, Phillip Rutten, Sofia Oliveira, Loran kampen |
adviseurs: | JBA Projectmanagement; JoBouw Advies BV, Purmerend (bouwkosten) |
locatie: | Stadionweg, Rotterdam |
kavelgrootte: | 18.000 m² |
vloeroppervlak: | 22.850 m² - casco winkel 39.000 m² - parkeren en outdoor sport |
ontwerp: | februari 2008 |

locatie
Het bedrijventerrein Stadionweg ligt in relatie tot het omliggende infrastructurele netwerk op een praktische plek. Snelwegen, spoor en water liggen op korte afstand van de locatie.


opdracht
De opdracht betreft een winkelcentrum ‘Sportsplaza’ dat naadloos past in de door de gemeente beoogde ontwikkeling op de zuidoever van Rotterdam waarbij shoppen en ontspannen zijn samengebracht in een complex dat meer is dan een verzameling van winkels. De opzet van het plan is erop gericht om het gegeven programma van eisen strategisch te implementeren in de huidige stedenbouwkundige situatie. Zo wordt met de bouw van dit project een aanzienlijke stap gezet in de transformatie van bedrijvengebied naar een dynamische sport- en leisurecluster in Rotterdam.

ontwerp
Het gegeven programma vraagt om een combinatie van grote en kleine winkelformules, die zowel op het vlak van consumeren alsook in de sfeer van vermaak en bijeenkomen op een soepele wijze plaats kunnen krijgen in het zogenoemde nieuwe Sportsplaza. Het architectonisch ontwerp is gebaseerd op een aantal functionele en klantgerichte uitgangspunten: verblijven, kopen en ontspannen.
