BAZAAR BEVERWIJK
Herontwikkeling recreatiemarkt De Bazaar
locatie
De Bazaar is gevestigd in Beverwijk, op een bedrijventerrein ten zuidoosten van het stadscentrum. Het plangebied ligt tussen industriegebied De Pijp (zuid en oost), het stadscentrum (west), en het park Sint Aagtendijk (noord). Het terrein wordt ontsloten via de A9 en de A22, en heeft via de Zwaaikom een vaarverbinding met het Noordzeekanaal.
ontwerp
De onderste twee lagen bebouwing omvat de gehele omtrek van het bestaande marktterrein van De Bazaar en de bovenste laag bebouwing betreft gebouwen als losse objecten op het dak. Het gehele gebouw wordt omsloten door een continue gevelband die het programma als een lint bijeenhoudt. De gevelband heeft een robuust karakter van beton. Ter plaatse van de eerste verdieping is er sprake van een dubbele gevel, die ingevuld kan worden met een lichter en transparant materiaal. Deze invulling heeft een decoratief karakter en wordt afgewisseld met reclame-uitingen. Een belangrijk uitgangspunt is het drievoudige grondgebruik.
De eerste laag, het maaiveld, heeft een open karakter. Hier worden de bezoekers ontvangen en kan dichtbij de entrees, met toegang naar de marktvloer en naar het dakpark, geparkeerd worden. Deze parkeerlaag heeft een lichte en heldere opzet. Hierbij is de routing gemakkelijk te begrijpen en wordt dit ondersteund met het grafische ontwerp voor belijning en routeaanduiding. Ook de vrachtwagens dokken binnen deze onderwereld aan, waarbij het logistieke proces in zijn geheel binnen het terrein van De Bazaar wordt voltrokken.
De tweede laag, de eerste verdiepingsvloer, heeft een meer gesloten karakter. Hier bevinden zich de feitelijke marktvloer, De Bazaar, en een groot deel van de horecavoorzieningen. De marktvloer is opgedeeld in vier thematische clusters. De centrale boulevard op deze laag vormt de ‘backbone’ van De Bazaar. Het is een centrale winkelstraat van waaruit de verschillende marktclusters worden ontsloten. Geïntegreerd in het ontwerp van de boulevard bevinden zich podia, vides met doorkijk naar de kofferbakkenmarkt op de eerste laag (de onderwereld) en bomen. De levendige, ruim opgezette boulevard staat in contrast met de meer intiem opgezette marktclusters waar het vooral gaat om de interne beleving het winkelen.
Herontwikkeling recreatiemarkt De Bazaar
opdrachtgever: | De Bazaar BV, Beverwijk |
ontwerp: | Gert Jan Knevel, John van de Weg |
projectteam: | Sven Willems, Daniel Grunberg |
bouwmanagement: | BOAG advies en management |
adviseurs: | Goudappel Coffeng (verkeer), Taken Advies (landschap) |
locatie: | Industriegebied De Pijp, Beverwijk |
kavelgrootte: | 180.000 m² |
vloeroppervlak: | 350.000 m² |
start ontwerp: | 2012 |
status: | Masterplanboek |
locatie
De Bazaar is gevestigd in Beverwijk, op een bedrijventerrein ten zuidoosten van het stadscentrum. Het plangebied ligt tussen industriegebied De Pijp (zuid en oost), het stadscentrum (west), en het park Sint Aagtendijk (noord). Het terrein wordt ontsloten via de A9 en de A22, en heeft via de Zwaaikom een vaarverbinding met het Noordzeekanaal.

De onderste twee lagen bebouwing omvat de gehele omtrek van het bestaande marktterrein van De Bazaar en de bovenste laag bebouwing betreft gebouwen als losse objecten op het dak. Het gehele gebouw wordt omsloten door een continue gevelband die het programma als een lint bijeenhoudt. De gevelband heeft een robuust karakter van beton. Ter plaatse van de eerste verdieping is er sprake van een dubbele gevel, die ingevuld kan worden met een lichter en transparant materiaal. Deze invulling heeft een decoratief karakter en wordt afgewisseld met reclame-uitingen. Een belangrijk uitgangspunt is het drievoudige grondgebruik.
De eerste laag, het maaiveld, heeft een open karakter. Hier worden de bezoekers ontvangen en kan dichtbij de entrees, met toegang naar de marktvloer en naar het dakpark, geparkeerd worden. Deze parkeerlaag heeft een lichte en heldere opzet. Hierbij is de routing gemakkelijk te begrijpen en wordt dit ondersteund met het grafische ontwerp voor belijning en routeaanduiding. Ook de vrachtwagens dokken binnen deze onderwereld aan, waarbij het logistieke proces in zijn geheel binnen het terrein van De Bazaar wordt voltrokken.
De tweede laag, de eerste verdiepingsvloer, heeft een meer gesloten karakter. Hier bevinden zich de feitelijke marktvloer, De Bazaar, en een groot deel van de horecavoorzieningen. De marktvloer is opgedeeld in vier thematische clusters. De centrale boulevard op deze laag vormt de ‘backbone’ van De Bazaar. Het is een centrale winkelstraat van waaruit de verschillende marktclusters worden ontsloten. Geïntegreerd in het ontwerp van de boulevard bevinden zich podia, vides met doorkijk naar de kofferbakkenmarkt op de eerste laag (de onderwereld) en bomen. De levendige, ruim opgezette boulevard staat in contrast met de meer intiem opgezette marktclusters waar het vooral gaat om de interne beleving het winkelen.

De opgave omvat het vastleggen van de visie van De Bazaar in stedenbouwkundige en architectonische randvoorwaarden voor het gebied van de bestaande Bazaar, met een grootte van ca. 180.000 m2. Deze visie biedt inzicht in de stedenbouwkundige opzet, de beeldkwaliteit, het programma en de haalbaarheid op hoofdlijnen. Na realisatie van de nieuwbouwplannen zal de Bazaar 7 dagen per week en 14 uur per dag geopend zijn (van 10.00 tot 0.00 uur). Er wordt rekening gehouden met gemiddeld 150.000 bezoekers per week.


De derde laag, het dak heeft de opzet van een dakpark. Op het dak bevinden zich aan de Noordoostzijde objectmatige, industriële en agrarische bebouwing, de fabriekjes. Deze bebouwing ligt rondom het dorpsplein op het dakdeel boven de food-bazaar. De thema’s produceren, verwerken en consumeren komen tot uiting op het dorpsplein. Het plein heeft de ambiance van horeca en leisure. Naast de fabriekjes zijn ook het IMAX theater en het amfitheater gesitueerd aan het plein. De grote open ruimte op het dak biedt gelegenheid voor diverse evenementen met een tijdelijk karakter. Rondom het evenemententerrein liggen op prettig beloopbare afstand van elkaar verschillende intieme tuinen. De tuinen liggen in een grid van bomen die wind afvangen, schaduw bieden, ecologische functie vervullen en de ruimtes begrenzen. Verder is op deze laag een deel ingericht voor kantoren en voor parkeren voor standhouders en medewerkers.
De integratie in het plan van het groene dakpark, aandacht voor waterberging, toepassing van materialen die hergebruikt kunnen worden en een eigen energievoorziening door middel van PV-cellen leiden tot een plan met een hoge en realiseerbare duurzaamheidsambitie. Daarnaast zal de gekozen bouwmethodiek in hoge mate geprefabriceerd en demontabel zijn. Het flexibele ontwerp laat meerdere functies toe waarmee bereikt wordt dat de economische levensduur toeneemt.