HERONTWIKKELING
SLOTERDIJK I ZUID
gebiedsontwikkeling; onderdeel van Haven-Stad Amsterdam
locatie
Amsterdam wordt steeds voller en ruimte voor ontwikkeling is schaars. Om nieuwe mogelijkheden te creëren is Haven-Stad, het deel van het havengebied binnen de Ring A10, in de Structuurvisie Amsterdam 2040 aangewezen als transformatiegebied. Na een motie van de gemeenteraad is de Transformatiestrategie Haven-Stad opgesteld en in juli 2013 door dezelfde raad vastgesteld. Het doel van de strategie is om Haven-Stad te ontwikkelen tot een gemengd stedelijk gebied.
Sloterdijk I Zuid is onderdeel van Haven-Stad Amsterdam. 17 mei 2016 heeft de gemeente de Strategienota Tranformatie Sloterdijk I gepresenteerd, waarin de mogelijkheden en wenselijkheid van gebiedsontwikkeling voor dit gebied worden verkend.

SLOTERDIJK I ZUID
gebiedsontwikkeling; onderdeel van Haven-Stad Amsterdam
opdrachtgever: | verenigde eigenaren |
ontwerp: | Gert Jan Knevel |
projectteam: | Barbara Dirks, Jacopo Mechelli, Mohammad Abu Ezza |
locatie: | Transformatorweg te Amsterdam |
start ontwerp: | april 2016 |
status: | ontwerp |
locatie
Amsterdam wordt steeds voller en ruimte voor ontwikkeling is schaars. Om nieuwe mogelijkheden te creëren is Haven-Stad, het deel van het havengebied binnen de Ring A10, in de Structuurvisie Amsterdam 2040 aangewezen als transformatiegebied. Na een motie van de gemeenteraad is de Transformatiestrategie Haven-Stad opgesteld en in juli 2013 door dezelfde raad vastgesteld. Het doel van de strategie is om Haven-Stad te ontwikkelen tot een gemengd stedelijk gebied.
Sloterdijk I Zuid is onderdeel van Haven-Stad Amsterdam. 17 mei 2016 heeft de gemeente de Strategienota Tranformatie Sloterdijk I gepresenteerd, waarin de mogelijkheden en wenselijkheid van gebiedsontwikkeling voor dit gebied worden verkend.


ontwerp
Sloterdijk I transformeert tot een stedelijk woon-werkgebied met een aantrekkelijk leefmilieu van hoge kwaliteit, als schakel tussen de ontwikkeling van de Houthavens en het nieuwe dynamische Sloterdijk Centrum.
Het plan van Knevel Architecten omvat het ontwerp voor de invulling van een perceel ter groote van 11.300m2. Op straatniveau is een laag van commercieel/maatschappelijke bebouwing met een gemiddelde hoogte van 8 meter (2 verdiepingen) gedacht. Deze bebouwing vult zoveel mogelijk het bouwveld en wordt ‘uitgehold’ waar een binnenstraat of een plein is gesitueerd.
Daarboven, tot 20 meter hoogte, woonblokken met appartementen, studio’s en/of maisonnettes (4 verdiepingen) die hun gemeenschappelijke buitenruimte op een verhoogd maaiveld op 8 meter hoogte hebben. Boven de 20 meter bevinden zich de torens met verschillende woningtypologiën. Deze torens worden geplaatst volgens het ‘dambord’-principe. Dit uitgangpunt garandeert uitzicht en voldoende bezonning. De dwarsstraten zullen gebruikt worden voor bestemmingsverkeer, inritten voor parkeergarage’s, kortdurend parkeren (laden/lossen), fietsers, wandelaars, bomen en toegang tot bedrijfsruimtes.
De bebouwing langs de dwarsstraten dient bij te dragen aan de kwaliteit van de openbare ruimte. De wanden direct langs de straat hebben een maximale hoogte van 20 meter, daarboven wordt een set-back toegepast. Voor een aangename overgang tussen de publieke dwarsstraten en de private sfeer binnen de woningen wordt het principe van de ‘zone’ geïntroduceerd. Deze zone is niet uitgesproken publiek of privaat en kan daarmee door iedereen (tijdelijk) eigen gemaakt worden.